Styrk produktiviteten – gør op med stress

on

Der bliver i disse år talt meget om stress. Nu kan der være flere årsager til stress, hvoraf nogle måske er faktorer, vi ikke selv har så stor indflydelse på. Men meget kan vi dog selv gøre for at tage kampen op imod stress. Og da stress er en kæmpe produktivitetsdræber kan det være værd af og til nøjere at overveje, hvordan vi griber arbejdsdagen an.

Her er nogle udbredte angrebsvinkler, som jeg tror, mange vil kunne have glæde af at undgå:

Begynd din arbejdsdag uden en plan
Mød på arbejdet om morgenen. Hæng dit overtøj på knagen. Tænd for din Pc. Hent kaffe. Begynd at checke din e-mail. Åben for alle dine telefoner. Og glem alt om hvad du på vej til arbejdet overvejede at bruge dagen på i dag. Og lad endelig være med at planlægge din dag. Og tag dig så ukritisk af nye opgaver i takt med, at de løber ind. På den måde vil du ofte se, at arbejdsdagen forløber fint med masser af aktiviteter hele dagen igennem. At du så måske tænker lidt over på vej hjem fra arbejdet, at du egentlig ikke fik gjort nogen ved den opgave, du tænkte på i morges, det….

Lad andre disponere fuldt og helt over din tid
Du vil gerne være en god kollega, og derfor hjælper du til, når der er behov herfor, det er klart. Det gælder naturligvis også, når du ved, at kollegaen har haft opgaven liggende på sit bord i 7 dage, og du nu skal arbejde over, for at I kan nå det til i morgen. Eller når du i dag får besked om lige at lave en rapport til mødet i morgen, selvom der blev indkaldt til mødet for 3 uger siden. Du kan sikkert få en anden til at hente dine børn.

Deltag endelig i møder fra start til slut. Også når de begynder 15 minutter senere og slutter 30 minutter senere end planlagt. Og det uanset om de er blevet afbrudt flere gange af mobiltelefoner eller kolleger, der lige skal tale med en på mødet, det….

Invitér afbrydelser
Gør dig så tilgængelig som muligt. Hold din faste telefon og din mobiltelefon åben hele tiden. Og medbring din mobiltelefon overalt. Hold altid din e-mail åben. Slå plinglyden til, så du altid bliver informeret om, at nu er der ny e-mail. Og når der så er ny e-mail, afbryd straks det du er i gang med, uanset hvor vigtigt det er og check mailen. Det kunne jo være, det var vigtigt, så det….

Spring frokosten over
Hvis du så også springer frokosten over, vinder du lige 30 minutter ekstra. Og der er måske oven i købet roligere på kontoret i denne periode, så du kan nå noget mere i løbet af denne halve time. At undersøgelser så viser, at det ofte ”straffes” senere på dagen, det….

Undlad at rydde op
Når du modtager post, e-mail m.m. så opbevar det så længe som muligt. På skrivebordet eller i e-mail indbakken, så det altid er lige ved hånden. Så risikerer du ikke, at det bliver væk. At du så måske skal bruge noget tid på at finde det, når du har brug for det, det….

Vi lever af vore kunder og af at være serviceorienterede, naturligvis. Men ofte går det for vidt. Vi kan også have så travlt med at servicere kunderne, at vi aldrig får tid til de forbedringer, der for alvor kunne give kundeservicen et løft. Et løft som måske kunne medføre at begge parter vinder.  Hvis konsekvensen er – som det ofte er tilfældet, når man følger ovenstående angrebsvinkel – at medarbejderne føler sig som jaget vildt, og det resulterer i stress og sygedage, så går det for vidt. Og så får man ofte en situation, hvor alle taber. Men som det forhåbentlig også er fremgået af ovenstående, så har den enkelte også et ansvar for selv at gøre op med stress i sin arbejdsdag. At lede sig selv. Gør medarbejderen til gengæld det, kan produktiviteten ofte øges voldsomt.

 Af Frants Dige Pedersen, PIE