Sammen styrker vi PRODUKTIVITETEN...


TIL FORSIDE YDELSER REFERENCER ARTIKLER OM PIE


Hvad er innovation?
af Frants Dige Pedersen, PIE

Når man taler om innovation er mange tilbøjelig til at sidestille det med kreativitet - det er imidlertid en farlig misforståelse, der rammer helt ved siden af. Derfor vil jeg her forsøge nærmere at redegøre for, hvad innovation er.

Hos PIE defineres innovation således:

Innovation er fornyelse. Fornyelsen kan resultere i 5 typer af innovationer:

  • Et nyt produkt eller en produktforbedring.
  • En ny serviceydelse eller forbedring af en eksisterende serviceydelse.
  • En procesforbedring.
  • Konceptinnovation, der er en kombination af produkter, organisation, markedsføring m.m. Og det er selve kombinationen - konceptet - der repræsenterer nyhedsværdien.
  • Præsentation af ovenstående innovationer på nye markeder, hvor innovationen har en nyhedsværdi i forhold til det marked, hvor de lanceres.

For at ovenstående 5 typer af innovationer kan være innovationer, er det væsentligt, at de repræsenterer en grad af nyhedsværdi i forhold til det marked, de henvender sig til. Og det er væsentligt, at de tager udgangspunkt i et behov eller en præference i markedet. Det kan dels være opfyldelsen af hidtil uindfriede behov/præferencer og det kan dels være indfrielsen af nye behov/præferencer, der opstår som følge af de forandringer, der løbende finder sted i markedet. Uden et behov og/eller præference, er der ikke udsigt til, at en innovation får succes i markedet. Da mange kreative løsninger ikke opfylder dette væsentlige kriterium, er det farligt at sidestille kreativitet med innovation. PIEs definition kan også beskrives med følgende figur:
 

PIEs innovationscirkel

Se også den østrigske økonom Joseph Schumpeter og den amerikanske ledelsesguru Peter Druckers definitioner på innovation nedenfor: 

Joseph Schumpeter
Når man taler om innovation dukker navnet på den østrigske økonom Joseph Schumpeter, der levede i perioden 1883 til 1950, hyppigt op, idet han for alvor troede på værdien af innovation. Han definerede innovation som en ny måde at anvende de produktive ressourcer på. Resultatet heraf kunne være et nyt produkt, en ny produktionsmetode, åbning af et nyt marked, nye kilder til råvarer eller en ny organisering af branchestrukturen. Han talte om entrepreneuren, som den person, der innoverer. 

Schumpeter sondrede kraftigt imellem innovation og opfindelser (invention), idet opfindelser ofte er tekniske ideer, patenter, forskningsresultater m.m., der imidlertid ikke har nogen værdi i sig selv. For at der kan være tale om en innovation skal der finde en kommerciel anvendelse sted af ideen. En innovation behøver derfor ikke nødvendigvis at have en teknisk baggrund og innovation kan sagtens finde sted, uden der har været tale om nogen egentlig opfindelse. 

Han lancerede også begrebet kreativ destruktion, som et udtryk for at innovationer ofte ødelægger de fremtidige økonomiske muligheder for et bestående produkt samtidig med, at der lanceres et nyt og bedre produkt, der så erstatter det gamle produkt. Et eksempel kan f. eks. være en PC'er med tekstbehandling, der i dag på det nærmeste har erstattet skrivemaskinerne fuldt ud, eller alene overladt dem en plads som labelskrivere. 

Peter Drucker i bogen: Innovation and Entrepreneurship
"Innovation is the specific tool of entrepreneurs, the means by which they exploit change as an opportunity for a different business or a different service. It is capable of being presented as a discipline, capable of being learned, capable of being practiced. Entrepreneurs need to search purposefully for the sources of innovation, the changes and their symptoms that indicate opportunities for successful innovation. And they need to know and to apply the principles of successful innovation"

 

---------------

Vedrørende vækst/innovation:

Foredrag: Hvad er innovation, og hvorfor er det vigtigt?
 

 


PIE Sct. Mathias Gade 50C, 3. t.v. 8800 Viborg Tlf. 8660 3738

Copyright PIE