Innovér som Bob Dylan

Innovér som Bob Dylan

Bob Dylan har i over 50 år formået at være en af verdens mest betydningsfulde musikere – højt anerkendt af såvel publikum som af andre musikere. Desuden er han som nu 70-årig fortsat aktivt turnerende. Han har været undervejs næsten uafbrudt siden slutningen af 1980’erne på sin såkaldte ”Never Ending Tour”. I næste måned giver han igen koncert i Danmark, denne gang sammen med Mark Knopfler. Han har igennem årene udgivet flere end 60 album med sange, der spænder over vidt forskellige stilarter som folk, blues, country, gospel, rock’n roll m.m.

Et område, som formentlig ikke forbindes med Bob Dylan, er imidlertid innovation, selv om mange virksomheder, organisationer og private her kan lære meget af ham. Innovation er ellers netop en væsentlig del af forklaringen på, at han har formået at holde sig på toppen over så lang en periode.

Om det var ham selv, han havde i tankerne, da han skrev sangen ”It’s allright Ma”, må stå hen i det uvisse. Heri giver han nemlig udtryk for et kontinuerligt behov for at innovere, idet han synger “He not busy being born is busy dying”. Dermed opfordrer han os alle til igen og igen at blive ”genfødt”. Eller løbende at udvikle os. Hvis ikke, så har vi ”travlt med at dø”.

Det kan vi alle lære af. Virksomheder, offentlige organisationer, private og ikke mindst i den aktuelle krise. Samtidig kan man roligt sige, at han selv i allerhøjeste grad lever op til det.

Ingen kan overleve ved at stå stille. Produkter, ydelser, løsninger, viden og færdigheder skal løbende udvikles og tilpasses de til enhver tid gældende behov og præferencer. Gør vi ikke det, så tager andre over. Måske skulle vi her i Vesten for alvor tænke over det? Han er også kendt for at være meget skabende eller for at leve op til ABC-mantraet ”Always be Creating”.

Således har hans manager i interviews givet udtryk for, at han skaber hele tiden. Foruden musik har det også resulteret i en række malerier, som han tidligere i år udstillede på Statens Museum for Kunst. I stedet for at sidde og kede sig på et hotelværelse når han turnerer, ja, så bruger han tiden på at skabe noget, hvad enten det så er musik eller malerier.

Han lever sine ideer ud. Han taler ikke bare om dem. Han skaber.

Bob Dylan gør det, han vil, og som han synes, publikum skal have. Ja, han virker nærmest ret ligeglad med publikum. Når publikum klapper af ham under koncerter, ser han ud, som om han undrer sig over hvorfor. Han har været banebrydende, når han har skønnet det nødvendigt. Selv når det har medført et opgør med publikum. Således oplevede han i 1965 under Newport Folk-festivalen stærkt utilfredse tilskuere og lyttere, der hujede ad ham, fordi han erstattede den akustiske guitar med en elektrisk guitar. Men han holdt fast, og han har fortsat med at udvikle sig. Publikum fulgte efterhånden med, selv om det gav anledning til frustrationer undervejs.

Samtidig virker han til at have den holdning, at alt kan forbedres. Så selv om han har skrevet en sang, og uanset om den er god eller dårlig, så har han tilsyneladende også en trang til igen og igen at ville lave den om. Det er også en væsentlig del af forklaringen på, at der er koncertgængere, der hører ham igen og igen. Selv på den samme turne: Oplevelsen er ikke den samme. Der er altid noget nyt. Den ene koncert er ikke bare en kopi af den forrige. Det betyder også, at flere sange, der måske ikke var specielt gode, da de udkom første gang, ofte udgives i en senere og væsentlig bedre udgave.

Kan virksomheder så lære noget af det? Naturligvis. De kan også sørge for hele tiden at have fokus på at skabe noget. Sætte tid af til det. Forbedre det. Ændre på noget af det, der ikke tidligere slog an. Sætte det sammen i nye produktløsninger, i nye serviceløsninger i nye forretningskoncepter. De kan også tage teten og føre kunderne derhen, hvor de med deres indsigt mener, de skal hen. Ofte betaler det sig at lytte til, hvad kunderne siger. Men det betaler sig også ofte at ignorere det, for ofte ved de ikke, hvad de vil have, før det er der.

Som Henry Ford sagde: »Havde vi spurgt kunderne om, hvad de vil have, ville de have sagt en hurtigere hest.«

Virksomheder kan også lære af Bob Dylans evne til at skille sig ud. Som han flot udtrykker det med følgende citat: »Don’t be afraid not to follow the herd – because where the herd’s gone, the food is already eaten.« Sådan!

Innovér, men forsøg at undgå konkurrence. Så kan man nemlig snarere have markedet for sig selv. Var der nogen, der tænkte Blue Ocean? At verdens formentlig bedste innovatør – nemlig Steve Jobs fra Apple – også har ladet sig inspirere af Bob Dylan, står klart. Ifølge professor og fellow i innovationsfirmaet Frog Design Luke Williams, der har arbejdet sammen med Apple om dets produktudvikling, gav Steve Jobs udtryk for, at det, han ønskede at opnå med sine udviklingsaktiviteter, var »I want Bob Dylan-songs.« Stik modsat alle de øvrige virksomheder, der kom med detaljerede specifikationer for deres fremtidige produkter.

—-

Ovenstående kronik blev bragt i Morgenavisen Jyllands Posten den 31. oktober 2011

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.